Erhvervsportrætter

Noget af det jeg skyder allermest af, og som jeg virkelig holder af at skyde, er erhvervsportrætter. Man kommer i kontakt med rigtig mange mennesker, og hver enkelt skal behandles forskelligt for at få det bedst mulige portræt ud af vedkommende.

Jeg bruger rigtig meget af min tid på jobbet på at tale med mine “modeller”. Det absolut vigtigste er, at få dem til at slappe af, og arbejde sammen med mig som fotograf.

ervhervsfoto_viborg

Det er svært at forklare på skrift, hvordan jeg gør det, så i stedet vil jeg i dag skrive lidt om, hvordan jeg lyssætter mine erhvervsportrætter.

Et godt objektiv

Et godt objektiv er en investering som kan holde i mange år. De såkaldte “superzoom’s” og kit objektiver er en god start, men desværre levere de ikke altid voldsomt imponerende resultater. Vil man fange flotte og skarpe billeder, så skal der et godt objektiv på. Dog kan der stadig være penge at spare i forhold til originalt udstyr. Producenter som Sigma og Tamron har de seneste år lanceret objektiver, der på nogen punkter er bedre end de originale fra Canon, Nikon, Sony osv. Dog har de, såvel som original producenterne, lavet meget billige objektiver i ringe kvalitet.  Husk at et godt objektiv er en bedre investering end et nyt kamerahus. Et kamerahus er en sliddel med en begrænset levetid, hvorimod et objektiv der bliver passet og serviceret, kan holde i rigtig mange år.

foto_bryllup

Portræt med kun en flash

Portræt med kun en flash er også muligt. Det er enkelt og resultatet bliver godt- for den enkelte flash svarer jo til det vi er vant til- een sol. Det handler blot om at bløde lyset op, enten med en softbox eller endnu enklere: paraply. En paraply til at skyde lyset igennem er noget af det enkleste man kan forestille sig. Den eneste ulempe er den manglende kontrol med lysets spredning. Endelig kan du bruge en reflekterende paraply, så er lidt af kontrollen igen på plads. Reglen jeg bruger er- lyset skal falde 45 grader ned på modellen og så tæt som muligt. Billedet her er taget med reflekterende paraply, pegende ned på modellen i ca. 45 grader- og lidt fra siden… Læg mærke til hvorledes lys der kommer fra siden skaber tydelig definition af f.eks. muskler. Altså en god måde at fremhæve strukturer på. Bryllupsfotografering med flash.

Leave a Reply

