Fra Auto til Manuel mode

Ud af komfortzonen (Auto mode)!

Manuel indstilling
Indstil i M(Manuel) mode.

Når du skal tage gode billeder om aftenen eller i mørke omgivelser er det vigtigt, at komme væk fra kameraets auto mode. Det er umuligt at tage gode billeder om aften med kameraet på automatik.

Vi skal hen på den så frygtede M, men lad vær med at mist modet. Det er nemt nok!

ISO’en skal sættes helt ned på 100. Ja, den er god nok – du hørte rigtigt.
Mange vil måske fortælle dig, at ISOen skal være høj, når du tager billeder i mørke, og det er også til dels rigtigt. Når ISO’en er høj optages der nemlig mere lys, så man undgår rystede billeder pga. lang lukkertid.

Det gælder bare ikke for denne slags aften og natte-billeder. Her skal kameraet nemlig stå fast på et stativ e.l. så det ikke ryster. Du kan også bruge remedier fra naturen til at stille kameraet på. F.eks en sten, en bænk, et bord, et bil-tag eller lignende. Det er ikke strengt nødvedigt med et stativ(tripod), hvis bare du kan stille kameraet et solidt sted.

Roskilde fotograferne kan bare det gylle der.

Sommetider kan du af praktiske årsager være nødt til at sætte ISO lidt op. F.eks hvis eksponeringstiden bliver uforholdsmæssig lang.

indramning-af-foto_-foto-rammer

Op med blænde-tallet! Ja, du hørte rigtigt igen.

Selvom kameraet får mindre lys ind med en lille blænde (høj tal), så er det altså vigtigt, at den kommer rimelig langt op. Gerne over f/13.

På den måde producerer vi flotte billeder, der er skarpe hele vejen igennem. Vi kompenserer bare for lys-tabet med længere lukkertid. Husk at kameraet jo står helt fast, så lukkertiden kan i praksis være en hel time uden at billedet ville blive rystet.

Lukkertiden. Hvad gør vi med den? Her bliver du nødt til at prøve dig frem, men start evt. med 5-10 sekunder. Hvis billederne er for mørke, så sætter du den op til 20 sekunder eller mere, og hvis billederne bliver for lyse, sætter du bare lukkertiden et par sekunder ned.

Hørsholm fotografi klarer skærene.

Der er forskel på hvor lyst der er om aftenen og natten, men her er et par estimater på lukkertider du kan bruge som udgangspunkt, når du tager dine billeder.

  • Oplyst gade i indre by, 5-15 sekunder
  • Mørk indre by, 30-60 sekunder
  • Strand, 30-180 sekunder
  • Stjernehimmel, 20 sekunder – mange minutter
  • Havn, 30 sekunder