Lysmåling

Lysmåling – For begyndere

Alle digitale kameraer har i dag indbyggede lysmålere. Det gør det dejligt nemt at skulle tage billederne, og du skal som sådan ikke selv “tænke” så meget igen.

I sidste ende har du jo også en skærm, hvor du kan godkende billeder og lige kontrollere, om de er gode nok.

Om igen mener jeg, at det er en ret god ting, at kende til de gamle måder at lave lysmåling på, da kameraet egentligt er ret dumt og kun måler til 18% (mere om det senere i kapitlet) grå, derved kan mange billeder ende med at blive kedelige at se på.

Dygtig fotograf fra Sjælland.

produktfoto_packshot8

De automatiske – Lad kameraet bestemme

Der er en række automatiske måder, kameraet kan arbejde på. De er gode og kan hjælpe dig, hvis du ikke vil rode for meget med indstillingerne selv.

Mange “begynder”-kamerahuse har en række programmer som f.eks. portræt, landskab, macro osv. De gør det nemt for dig, at tage et billede, uden af have det store kendskab til lysmåling, da hvert program er justeret i forhold til det, man ønsker at tage billeder af.

P MODE (KAMERAET BESTEMMER)

P (program) – her bestemmer kameraet indstillingerne selv. Det eneste du bestemmer, er om der skal bruges blitz, vælges fokuspunkt og lignende.

Kameraet sørger for, at du får den rigtige blænde (typisk mellem f/8-f/11) og kombinerer det med en ISO og en lukkertid, der gør, at du får et fornuftigt billede.

Spørger du en fotograf, vil denne nok sige: ”P står for professionel.” Det vil nok blive efterfulgt at et lille smil.

produktfoto_packshot7

BLÆNDEPRIORITET (HALVAUTOMATISK)

A (apature) – her bestemmer du hvilken blænde, kameraet skal bruge. Det er typisk fordi du vil styre dybden i billedet, men er ligeglad med lukkertid m.m. Så sørger kameraet for at sætte lukkertid samt ISO for dig.

Det kan f.eks. være ved landskabsbilleder, hvor det kan være vigtigt at have en god dybde i billedet, så alle elementerne står skarpt. Her vælger du et højt blændetal. Eller ved et portræt hvor en stor blændeåbning vil sikre, at motivet, du fotograferer, bliver isoleret fra baggrunden.

På de forskellige mærker hedder denne funktion enten:

  •    A (Nikon, Minolta, Konica Minolta, Sony, Olympus, Sigma) eller
  •    Av (Canon, Pentax, Leica)

Erfaren og rutineret fotograf i København.

LUKKERTIDSPRIORITET (HALVAUTOMATISK)

S (shutter) – lukkerprioritet giver dig mulighed for at vælge en fast lukkertid. Kameraet sørger så for resten af indstillingerne (ISO + blænde).

Dette valg bruges ofte til sport, legende børn eller lang- tidseksponeringer. Hvor lukkertiden er vigtigst, f.eks. ved sport, må du ikke bruge for langsomme lukkertider, da det bliver svært, at få frosset billedet.

På de forskellige mærker hedder denne funktion enten:

  •    S (Nikon, Minolta, Konica Minolta, Sony, Olympus, Sigma) eller
  •    TV (Canon, Pentax, Leica)

reklamefotografer281

EKSPONERINGSKOMPENSATION, NÅR DU ER LIDT KLOGERE END KAMERAET

Fælles for program, blændeprioriteret og lukkertidsprioriteret er, at de alle kan finjusteres ved hjælp af eksponeringskompensation.

Det fungerer ved, at du fortæller kameraet, at det motiv du ønsker at tage billede af, skal have enten mere eller mindre lys, en kameraet normalt ville tro. Et eksempel kan være sandstrand eller sne på en høj solskinsdag. De skal have 2-3 stop mere lys, end kameraet egentlig tror. Det skal du fortælle kamaeraet inden det tager billedet, ved at give det en +2 i eksponeringskompensation.